Ποια είναι τα πρώιμα συμπτώματα του αυτισμού

Όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον αυτισμό. Ποια είναι τα συμπτώματά του.

Οι διαταραχές του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ) είναι μια ομάδα νευροαναπτυξιακών διαταραχών που επηρεάζουν περίπου το 1% του πληθυσμού και χαρακτηρίζονται από μεταβολές στην κοινωνική επικοινωνία και στο πρότυπο ενδιαφερόντων και συμπεριφορών.

Αυτό που παλαιότερα ήταν γνωστό απλώς ως αυτισμός έχει καταλήξει να θεωρείται φάσμα λόγω της μεγάλης ποικιλίας πραγματικοτήτων που περιλαμβάνει όσον αφορά τον τύπο των συμπτωμάτων και τη σοβαρότητα.

Αυτή η ποικιλομορφία περιπλέκει τη διάγνωση, καθώς υπάρχει ένα εύρος χαρακτηριστικών χαρακτηριστικών και διαφορετικά επίπεδα σοβαρότητας. Κατ’ αρχάς, υπάρχουν άτομα με ΔΦΑ με φυσιολογικές ή άνω του μέσου όρου διανοητικές ικανότητες, αλλά υπάρχουν και πολλά με κάποιο βαθμό διανοητικής αναπηρίας.

Advertisement

Το ίδιο μπορεί να ειπωθεί και για την κοινωνικοποίηση και την επικοινωνία. Αν και είναι αλήθεια ότι ένα από τα χαρακτηριστικά του αυτισμού είναι η δυσκολία στην κοινωνικοποίηση, αυτό δεν σημαίνει ότι τα μωρά με αυτισμό δεν διατηρούν καμία αλληλεπίδραση με τους γονείς τους κατά τους πρώτους μήνες της ζωής τους ή ότι δεν δημιουργούν φιλίες με άλλα παιδιά αργότερα. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι ο τρόπος με τον οποίο σχετίζονται είναι διαφορετικός. Κατά τον ίδιο τρόπο, είναι αναμφίβολο ότι τα παιδιά με αυτισμό επικοινωνούν, αλλά το κάνουν με διαφορετικό τρόπο.

Πρώιμα σημάδια αυτισμού

Η προσοχή στα πρώιμα σημάδια του αυτισμού είναι ζωτικής σημασίας για την έγκαιρη διάγνωση και την εφαρμογή παρεμβάσεων που μπορούν να συμβάλουν στην ενίσχυση των δυνάμεων των ατόμων με ΔΦΑ και να βελτιώσουν σημαντικά την ποιότητα ζωής τους.

Αυτά είναι τα πιο σημαντικά σημάδια, σύμφωνα με την Autism Spain, οι ειδικοί της οποίας προειδοποιούν ότι δεν υποδηλώνουν από μόνα τους ότι ένα παιδί έχει αυτισμό, αλλά καθιστούν σκόπιμη μια επαγγελματική αξιολόγηση:

Advertisement
  • Δυσκολίες στη δημιουργία ή τη διατήρηση οπτικής επαφής ή στη χρήση του βλέμματος για να κατευθύνει την προσοχή των άλλων.
  • Χρήση λίγων επικοινωνιακών χειρονομιών.
  • Αδυναμία να δείξει για να προσελκύσει την προσοχή και να απαντήσει.
  • Δυσκολία στην κατανόηση των χειρονομιών.
  • Μη παραγωγή ήχων ή εκφορά λίγων ή καθόλου λέξεων, ανάλογα με την ηλικία.
  • Δίνει υπερβολική προσοχή σε ορισμένες δραστηριότητες ή αντικείμενα.
  • Αντίσταση σε αλλαγές στη ρουτίνα ή τη δραστηριότητα.
  • Ενεργή αναζήτηση ερεθισμάτων. Για παράδειγμα, επαναλαμβανόμενες κινήσεις.
  • Ασυνήθιστες αντιδράσεις σε φώτα, ήχους ή υφές.
  • Εμφανής αδιαφορία όταν καλείται.
  • Επαναλαμβανόμενο, χωρίς φαντασία ή μη φανταστικό παιχνίδι.
  • Δεν μιμείται τους άλλους ανθρώπους.

Σημάδια από τη γέννηση έως τα 2 έτη

Αυτά είναι τα προειδοποιητικά σημάδια που, σύμφωνα με την Autism Spain, εμφανίζονται συνήθως κατά τους πρώτους μήνες της ζωής και μπορούν να καταστήσουν σκόπιμη μια εξειδικευμένη αξιολόγηση για την επιβεβαίωση ή την απόρριψη της διάγνωσης. Δεν εμφανίζονται όλα ταυτόχρονα σε όλες τις περιπτώσεις και πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ότι η διάγνωση είναι σύνθετη και, γενικά, δεν μπορεί να γίνει πριν από την ηλικία των 2 ετών. Σε κάθε περίπτωση, οι ειδικοί τονίζουν ότι είναι απαραίτητο να γίνει πριν από την ηλικία των 4 ετών.

Πριν από 12 μήνες

  • Μικρή οπτική επαφή.
  • Το βρέφος δεν δείχνει να περιμένει να το κρατήσουν αγκαλιά.
  • Ευερεθιστότητα ή έλλειψη συναισθηματικού ελέγχου.
  • Έλλειψη ενδιαφέροντος για απλά διαδραστικά παιχνίδια (όπως το γαργάλημα ή το κρυφτό).

Στους 12 μήνες

  • Απουσία φλυαρίας, ήχων ή απλών λέξεων.
  • Μικρή χρήση επικοινωνιακών χειρονομιών (όπως το να δείχνει ή να χαιρετάει).

Μεταξύ 12 και 18 μηνών

  • Καμία ή περιορισμένη ανταπόκριση όταν καλείται με το όνομά του.
  • Δεν κοιτάζει εκεί που δείχνουν οι άλλοι.
  • Δεν δείχνει για να ζητήσει κάτι.
  • Δεν δείχνει αντικείμενα.
  • Ασυνήθιστη αντίδραση άρνησης σε ορισμένα ακουστικά ερεθίσματα.

Μεταξύ 18 και 24 μηνών

  • Καθυστερημένη ή πρώιμη γλωσσική ανάπτυξη.
  • Δεν μιμείται χειρονομίες ή ενέργειες.
  • Επαναλαμβανόμενες και μη συμβολικές μορφές παιχνιδιού (π.χ. παράταξη αντικειμένων ή επανειλημμένο άνοιγμα και κλείσιμο πορτών).
  • Έλλειψη ενδιαφέροντος για αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά.

ΠΗΓΗ: www.healthstat.gr

ΠΗΓΗ: www.giatros-in.gr

Related Posts