Home » Σκουρλέτης: Στις 15 Απριλίου η συνάντηση με τους κοινωνικούς εταίρους για κατώτατο μισθό και συλλογικές διαπραγματεύσεις

Σκουρλέτης: Στις 15 Απριλίου η συνάντηση με τους κοινωνικούς εταίρους για κατώτατο μισθό και συλλογικές διαπραγματεύσεις

Σκουρλέτης: Στις 15 Απριλίου η συνάντηση με τους κοινωνικούς εταίρους για κατώτατο μισθό και συλλογικές διαπραγματεύσεις

Σκουρλέτης: Στις 15 Απριλίου η συνάντηση με τους κοινωνικούς εταίρους για κατώτατο μισθό και συλλογικές διαπραγματεύσεις

Απο τον Βασίλη Αγγελόπουλο

Την Τετάρτη του Πάσχα, 15 Απριλίου, ο υπουργός Εργασίας, Πάνος Σκουρλέτης πρότεινε στους κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΤΕ) να πραγματοποιηθεί η πρώτη τριμερής συνάντηση, με θέμα τον προσδιορισμό του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις.

Στην σχετική πρόσκληση που απευθύνθηκε σήμερα στις συνδικαλιστικές και εργοδοτικές οργανώσεις, υπάρχει αναλυτική επιστολή 20 σημείων, που το υπουργείο Εργασίας θέτει ως πλαίσιο συζήτησης, σε μια προσπάθεια να επιτευχθεί συμφωνία μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων και να προχωρήσουν οι απαραίτητες νομοθετικές πρωτοβουλίες. Στην επιστολή, τονίζεται ξεκάθαρα ότι υπάρχει έτοιμο νομοσχέδιο για το ζήτημα των συλλογικών διαπραγματεύσεων και συμβάσεων και το οποίο θα σταλεί σύντομα για γνωμοδότηση στην Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή. Επισημαίνεται επίσης ότι η συνάντηση πρόκειται να πραγματοποιηθεί, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η διαπραγμάτευση για την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΓΣΣΕ), η ισχύς της οποίας έχει παραταθεί μέχρι τις 30 Ιουνίου.

Σε κάθε περίπτωση, ειδικά για τον κατώτατο μισθό, οριοθετούνται με ακρίβεια οι δύο φάσεις αύξησής του (1η Οκτωβρίου 2015 και 1η Ιουλίου 2016), έτσι ώστε να ανέλθει στα 751 ευρώ μικτά, όπως ήταν δηλαδή πριν από την περικοπή που υπέστη το 2012, με την 6η Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (6η ΠΥΣ). Επίσης, παύει να ισχύει και ο διαχωρισμός των εργαζομένων σε κάτω των 25 ετών και άνω των 25 ετών. Στην ίδια επιστολή γίνεται συγκεκριμένη αναφορά στο «ξεπάγωμα» των επιδομάτων πολυετίας και ωριμάνσεων, τα οποία είχαν «παγώσει» με μνημονιακές διατάξεις από το 2012, στην επαναφορά της επεκτασιμότητας των συλλογικών συμβάσεων εργασίας στο σύνολο ενός κλάδου και στην ισχυροποίηση του ΟΜΕΔ. Πιο αναλυτικά, τα 20 σημεία – παρεμβάσεις που προωθεί το υπουργείο Εργασίας, όπως αυτά καταγράφηκαν με ακρίβεια στην επιστολή που εστάλη νωρίτερα στους κοινωνικούς εταίρους, έχουν ως εξής:

1. Επαναφέρεται σταδιακά και σε δύο φάσεις ο γενικός κατώτατος μισθός στα επίπεδα του Φεβρουαρίου του 2012, οπότε και καταργήθηκε με νομοθετική παρέμβαση η τότε ισχύουσα ΕΓΣΣΕ με τη μείωση κατά 22% (και 32% για τους νέους μέχρι 25 ετών). Στο πρώτο στάδιο (1/10/15)αίρονται οι μισθολογικές διακρίσεις με βάση την ηλικία των εργαζομένων και αυξάνονται οι κατώτατες αμοιβές κατά 10,91%(650 ευρώ μεικτά ο μηνιαίος μισθός για τους υπαλλήλους και 29,05 ευρώ μεικτά το ημερομίσθιο για τους εργατοτεχνίτες).

Στο δεύτερο στάδιο(1/7/16) ο γενικός κατώτατος μισθός ορίζεται στα 751 ευρώ μεικτές αποδοχές για τους υπαλλήλους και το κατώτατο ημερομίσθιο στα 33,57 ευρώ για τους εργατοτεχνίτες.

Η άπαξ νομοθετική παρέμβαση για τον καθορισμό των ελάχιστων μισθολογικών ορίων θα δώσει στη συνέχεια τη σκυτάλη στη συλλογική διαπραγμάτευση για τον περαιτέρω καθορισμό τους.

2. Το μέσον διαμόρφωσης του γενικού κατώτατου μισθού θα είναι στο εξής η εθνική γενική συλλογική σύμβαση εργασίας, η οποία και θα έχει καθολική εφαρμογή για το σύνολο των όρων της.

3. Καταργείται η αναστολή των αυξήσεων των επιδομάτων πολυετίας και των ωριμάνσεων.

4. Εισάγεται η υποχρέωση των διαπραγματευόμενων μερών για κωδικοποίηση των όρων προηγούμενων όρων συλλογικών συμβάσεων και διαιτητικών

αποφάσεων στο περιεχόμενο των νέων συλλογικών ρυθμίσεων, προκειμένου αυτές να διατηρηθούν σε ισχύ.

5. Εισάγεται νέο είδος συλλογικής διαπραγμάτευσης σε επίπεδο ομίλων επιχειρήσεων.

6. Καθιερώνεται η υποχρέωση των εργοδοτικών οργανώσεων για διαπραγμάτευση ανεξάρτητα από τη ρητή σχετική πρόβλεψη στο καταστατικό τους.

7. Ενισχύεται η δυνατότητα διαπραγμάτευσης σε κλαδικό επίπεδο σε περίπτωση απουσίας κλαδικής εργοδοτικής οργάνωσης μέσα από μεμονωμένους εργοδότες (μέχρι 10) που απασχολούν την πλειοψηφία των εργαζομένων του κλάδου με εναλλακτική δυνατότητα την συμμετοχή της υπερκείμενης εργοδοτικής οργάνωσης στις διαπραγματεύσεις.

8. Επαναφέρεται η αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης για τους εργαζόμενους σε περίπτωση συρροής των συλλογικών συμβάσεων.

9. Αίρεται η αναστολή της δυνατότητας επέκτασης των κλαδικών και ομοιεπαγγελματικών συμβάσεων όταν υπογράφονται από εργοδοτικές οργανώσεις που τα μέλη τους απασχολούν την πλειοψηφία των εργαζόμενων στον κλάδο.

10. Επαναφέρεται η πλήρης μετενέργεια των κανονιστικών όρων των συλλογικών συμβάσεων 6 μήνες μετά από τη λήξη τους, με δυνατότητα παράτασής της σε περίπτωση προσφυγής στον ΟΜΕΔ.

11. Ενισχύεται ο ρόλος του ΟΜΕΔ.

12. Δημιουργείται ενιαίο σώμα μεσολαβητών/διαιτητών.

13. Δημιουργείται σώμα οικονομικών εμπειρογνωμόνων που θα συνδράμει με τεχνικές εκθέσεις το έργο των μεσολαβητών/διαιτητών μετά από αίτημά τους.

14. Συνεκτιμάται η εν γένει οικονομική κατάσταση των επιχειρήσεων και της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων στην κρινόμενη συλλογική διαφορά στο στάδιο της μεσολάβησης και της διαιτησίας.

15. Εκλέγεται ο Πρόεδρος του ΟΜΕΔ και επιλέγονται οι μεσολαβητές και οι διαιτητές με αυξημένη πλειοψηφία(2/3) των μελών του 9μελούς διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού.

16. Εισάγεται τεκμήριο εγκυρότητας των στοιχείων που επικαλείται η πλευρά των εργαζομένων στο στάδιο της μεσολάβησης και της διαιτησίας, στην περίπτωση που η εργοδοτική πλευρά δεν προσκομίσει στο στάδιο των διαπραγματεύσεων τα αναγκαίο από το νόμο οριζόμενα οικονομικά στοιχεία(συνολικό και επιμέρους μισθολογικό κόστος, λειτουργικές δαπάνες, εν γένει οικονομικά στοιχεία ανά επίπεδο διαπραγμάτευσης, οικονομική πολιτική και πολιτική προσωπικού της επιχείρησης).

17. Ενισχύεται ο θεσμός της μεσολάβησης που αποτελεί το βασικό στάδιο επίλυσης των συλλογικών διαφορών με δυνατότητα επαναδιατύπωσης της πρότασης του μεσολαβητή μετά από την αρχική της κατάθεση και την αναζήτηση συγκλίσεων για την οριστική μεσολαβητική πρόταση.

18. Διατηρείται η μονομερής προσφυγή σε τριμελούς σύνθεσης διαιτησία όταν το ένα μέρος αρνείται την μεσολάβηση ή απορρίπτει την μεσολαβητική πρόταση.

19. Διατηρείται η αρμοδιότητα της διαιτησίας επί του συνόλου της κρινόμενης συλλογικής διαφοράς.

20. Καταργείται ο δεύτερος βαθμός διαιτησίας και δικαστικού ελέγχου της διαιτητικής απόφασης με τον δικαστικό έλεγχο να παραμένει σε πρώτο βαθμό μόνο ως προς τη νομιμότητα της διαιτητικής διαδικασίας.

ΠΗΓΗ : www.dikaiologitika.gr

Αρχείο

Advertisment